10 augusti 2013

Tyskland och lite handarbete

 Korgen är packad! 
Tre olika arbeten med, en restgarnsfilt att virka på 
när vi är på båten, en sjal i ullgarn från Tallinn och ett 
"hårigt" garn som jag stickar en halskrage till åt Hjälpstickan.

 Vi började köra kl 4 på morgonen och fick se 
soluppgången via sidobackspegeln.

 Lätt gråmulet i Sverige och Göteborg. Lite duggregn i Frederikshavn.
Men SEN fullständigt VRÄKTE det ner i Danmark! 
Man kunde knappt se bilen framför! Höll i ca 1 timme.
Men, sen blev det solsken resten av resan. =o)

 Vi stannade på två Calles och sen på denna 
Scandinavian Park i Flensburg.

Jag hade tänkt att OM vi hittar en garnaffär, 
HUR ska jag få Husbandet att stanna så jag får gå in?! 

Men ser ni DET behövdes inte! För se vad jag hittade!! Hahaaaa 
En kortsida och en hel långsida med garn! 

Jag hittade ett stort nystan 100 gram på 420 meter. 
Det kostade 5,99 Euro.
Blev ju lite konfunderad när jag sen kollade de små 
nystanen på 50 gram och 210 meter. De kostade 2,49 Euro! Mäh! 
Till och med mina mattekunskaper sa att det blir ju 
billigare att köpa två små! Hur tänkte de här?! Eller inte! *s* 

Sen så tänkte jag att de var ju inte så billigt! 
Men nu så här i efterhand så kanske det var det för just detta garnet. 
Vet inte vad det ligger på i vanliga fall. 
Ja, ja jag köpte två nystan bara för att! =o) 

Det rosa som ligger bredvid är en liten dammvippa som 
jag ska ha på jobbet och damma av datorn. ;)

 När vi åkte ut från Frederikshavn så var det solnedgång. 
Jättevackert! 

 Och när vi kom in mot hamnen i Göteborg igen så lös
Älvsborgsbron så här vackert!

Sammanfattning från vänster till höger uppifrån och ner:
1. Soluppgång i Sverige
2. Åkte av färgan i Frederikshavn
3. En dubbeldäckare som de hade gjort ett fik av. 
Var dock aldrig inne i den.
4. Del av vägen. Var jättemysigt bit vis.
5. Efter två Calles hamnade vi på Scandinavian Park.
6. Åkte genom en tunnel. 
Jag brukar alltid säga "Gå mot ljuset" och här stämde det!
7. På väg tillbaka till Frederikshavn.
8. Kom med den tidigare båten som gick kl 20 
från Danmark och "landade" kl 23,15 i Sverige.
9. Drygt 90 mil på en tank! 
Kan ju säga att vi rullade av färjan på ångorna kändes det som! ;)

Vi träffade även på några kompisar på båten hem. 
Vi pratade och hade det trevligt så resan hem gick rätt fort.

Var hemma igen ca kl 1,15 på natten så vi åkte på 
lite drygt 22 timmar fram och tillbaka!

Självklart blev det en massa annan shopping också!
Fast det tänker jag inte visa någon bild på! ;)

Filtens garn var det minst nystan och fick plats i handväskan.
Därför fick den följa med upp på färjan.
Garnet tog dock slut en timme innan vi kom fram till Göteborg. ;)
Virkas med nål nr 3,5 och restgarner från Tallinn.

Sjalen har nu över 300 maskor så det blir långa varv att sticka.
Stickas med nr 5.

Tyvärr blev det inget stickat på halskragen. 
Måste nämligen tänka på vad jag gör då den stickas i 
ett mönster som heter fågeltramp.

Inga kommentarer: